בדיקה ואיזון חומרים בבריכת שחיה ביתית | המדריך המלא

על מנת לשמור על המים בבריכה הביתית שלנו נקיים, צלולים ובריאים לרחצה עלינו לבדוק את מצב המים בין פעם לפעמיים בשבוע.

אנו מבצעים בדיקת PH על מנת לקבוע את רמת חומציות המים. טווח ה PH המומלץ בבריכת שחיה בייתית או ציבורית נע בין הערכים 7.2-7.6. כך, כבר במהלך בדיקה פשוטה ומהירה נוכל להבין מה מצב המים בבריכה שלנו ובמידת הצורך, להעלות את רמת החומציות אם היא נמצאה קטנה מ 7.2 או להוריד את רמת החומציות אם נמצאה גבוהה מ 7.6.

רמה נמוכה של PH עלולה להיווצר בעקבות הימצאותם של כימיקלים או חומרים שונים בבריכה, כמו כן, כאשר נמצאת הבריכה בחוץ- באוויר הפתוח, מירב הסיכויים כי יגיעו אליה אבק וחלקיקי לכלוך נוספים. רמה נמוכה של PH  עלולה לגרום לגירויים בעור ובעיניים ואילו רמה גבוה של PH תגרום למים להפוך עכורים. במי שחייה קיימים כימיקלים נוספים החיוניים לשמירת איכות ונקיון המים, כדי שאלו יפעלו באפקטיביות מקסימלית יש להקפיד על מינוני PH מדויקים. לדוגמא במצב של שמירה על טווח ערכי PH תקינים הכלור שנמצא במים הוא היעיל ביותר בשמירה על ניקיון המים ומאפשר לנו לרחוץ בהם בבטחה.

נוכל להשתמש במספר דרכים על מנת לבצע את בדיקת ערכי ה PH

בקר אוטומטי לחיטוי וכימיקלים- במידה ורכשתם בקר חיטוי לא תצטרכו לדאוג יותר. הוא מבצע עבורכם את כל הפעולות באוטומציה מלאה ומדויקת וישמור על מי הבריכה שלכם מאוזנים תמיד. ניתן גם לבחור באופציה של הפעלה ידנית בה הבקר בודק את מצב המים אך הוספת הכימיקלים למים מתבצעת באופן ידני.

בדיקה ידנית בעזרת טבליות- בדיקה ידנית מתבצעת לרוב בעזרת מחסנית וטבליות למדידת רמת החומציות והכלור במים. טרם ניקח את הדגימה ננקה את המחסנית בעזרת מברשת ומים.לאחר מכן נמלא את המחסנית מים ממי הבריכה ונשים טבלית אחת בכל תא. טבלית בדיקה אחת PHENOL RED בעמודת הבדיקה השקופה של PH  ולאחר מכן ניישם טבלית בדיקה אחת DPD1 ירוקה בעמודת הבדיקה השקופה של הכלור CLנסגור את המכסה וננער היטב, לאחר הניעור נניח את המחסנית ונצפה בצבע המים המתקבל ונשווה אותו לצבעים של הרמות השונות בכל חומר. כך נוכל לדעת מהי הרמה הנוכחית של החומרים במים. בסיום יש לשוב ולנקות את המחסנית עם מים ומברשת (ללא סבון).

בבדיקת מקלונים פשוטה ומהירה- טובלים מקלון אחד במים למשך כ- 15 שניות, מוציאים ומצמידים לגב קופסת המקלונים, המקל יצבע על פי רמת חומציות המים והערך המתאים לצבע יופיע על גבי הקופסא, כך יוכל בעל הבריכה לדעת את רמת חומציות המים ולהשתמש בהתאמה בחומרים הבאים:

סודיום- להעלאת PH 

אופן השימוש- יש לפזר את הנוזלים בבריכה בזמן שהמשאבה כבויה ולהשאיר אותה כבויה ל 24 שעות, מכיוון שחומר בריכוז גבוה עלול לשבש את עבודת הבקרים של הבריכה בבריכה בעלת מערכת אוטומטית. רק לאחר מכן להפעיל את המשאבה ל 12 שעות.

במידה ורמת ה PH במים נעה בין 7.0- 7.2 נוסיף 5 גרם על כל 1 קוב מים.

במידה ורמת ה PH במים נעה בין 6.6- 7.0 נוסיף 8 גרם על כל 1 קוב מים.

חומצת מלח- להורדת PH 

אופן השימוש- במידה ורמת החומציות בבריכה גבוהה מ 7.6 יש להוסיף למים חומצת מלח במינונים קטנים ולהפעיל את המשאבה ל 12 שעות בהן אסור לרחוץ בבריכה. לאחר 12 שעות, יש למדוד את רמת החומציות פעם נוספת ולחזור על הפעולה במידת הצורך עד להגעה לטווח הערכים 7.2-7.6 – כלומר רמה מאוזנת. יש לשים לב במיוחד בבריכות עם רובה רגילה ולא רובה אפוקסית לפזר את החומר למרכז הבריכה, לא צמוד לקירות ולא לשפוך בנקודה אחת מכיוון ששפיכה למקום אחד בקרבת הרובה עלולה להזיק לה.

טבליות כלור- משמיד חיידקים שמצטברים במים, רמת הכלור המומלצת היא בין 1-3 PPM כאשר כלור גבוהה מ 5 PPM מהווה סכנה בריאותית ואין לרחוץ במים בזמן זה עד לקבלת רמה מאוזנת.

אופן השימוש-  במידה ורמת הכלור נמוכה מ 1 PPM יש להוסיף טבליה לכלורינטור ולבדוק שוב ביום למחרת את רמת הכלור. יש ולחזור על הפעולה במידת הצורך עד לקבלת הערך המבוקש. במידה והבריכה גדולה מארבעה מטרים מומלץ להשתמש בשני כלורינטורים.

במידה ורמת הכלור גבוהה מ 3 PMM יש להוסיף מים טריים לבריכה, לסגור את ווסט הכלור בכלורינטור ולהשאיר את הבריכה ללא הכיסוי להתאדות מהירה של הכלור. כאשר רוחצים בבריכה יש להוציא את הכלורינטור.

כלורינטור- הוא למעשה מכשיר מלח לבריכה שיודע להפוך מלח לכלור לניקוי יעיל של המים.

כלור נוזלי- פעולתו זהה לפעולת טבליות הכלור אך מרוכזת יותר ומתאדה במהירות בשמש, משתמשים בו כאשר ישנה ירוקת ואצות בבריכה. כאשר המים בבריכה ירוקים יש להוסיף כלור נוזלי בכמות מבוקרת ומדודה. אין להיכנס לבריכה כאשר רמת הכלור עולה על 5 PPM.

אופן השימוש: המינון הוא ליטר כלור על כל 4 קוב מים. רצוי להימנע ממגע עם הגוף והעיניים ולהשתמש בכפפות. 

שימו לב- כלור נוזלי מעלה את רמת החומציות בבריכה ויש לבצע בדיקת PH לאחר השימוש בו, במידת הצורך להשתמש בחומצת מלח.

קלציום היפוכלוריט- נקרא גם HTH, מומלץ במקרה של מים ירוקים כתוצאה מאצות וירוקת ומהווה תחליף לשימוש בכלור נוזלי.

אופן השימוש- יש לקחת דלי מים מהבריכה ולמהול 20 גרם לכל 1 קוב מים, להפעיל את המשאבה למשך 48 שעות רצופות. חשוב מאוד לא לרחוץ בבריכה בזמן זה וכל עוד רמת הכלור עולה על 5  PPM.

אלגציד- מיועד למניעת התפתחות אצות וירוקת במים. הוא למעשה טיפול מונע ולא יועיל כאשר יש כבר הימצאות של ירוקת ואצות. יש להשתמש בו רק כאשר המים נקיים ומאוזנים.

אופן השימוש- פעם בשבוע יש לשפוך ישירות אל תוך מי הבריכה 20 מ”ל על כל 1 קוב מים ולהפעיל את המשאבה למשך שעתיים. בזמן זה אין להיכנס לבריכה.

מייצב כלור- נקרא גם חומצה ציאנורית . מונע פירוק מהיר של הכלור על ידי השמש. מומלץ לשימוש כאשר משתמשים בכלור נוזלי או כאשר משתמשים במלח לחיטוי הבריכה.

אופן השימוש- 35 גרם לכל 1 קוב מים.

מצליל מים אלום 52%- לשימוש כאשר המים עכורים, גורם לחלקיקים קטנים להיתפס בפילטר.

אופן השימוש- יש לקחת דלי מים מהבריכה ולמהול 10 גרם על כל 1 קוב מים, להפעיל את המשאבה למשך 48 שעות רצופות. חשוב מאוד לא לרחוץ בבריכה בזמן זה לאחר 48 שעות יש לנקות את הפילטר מהלכלוך שהצטבר בו.

כללי זהירות לשימוש בכימיקלים:

  • אין לערבב שני סוגי חומרים מחוץ או בתוך המים.
  • כל שימוש באחד החומרים יעשה עם ציוד מגן מתאים.
  • יש להרחיק מהשיג ידם של ילדים או כל איש שאינו בקיא בהוראות השימוש.
  • יש להפריד הפרדה מוחלטת וברורה בין החומרים.
  • אין להיכנס לבריכה בזמן פעולת החומרים במים ואין לשפוך לבריכה חומרים בזמן שיש בה מתרחצים.
  • יש לאחסן את החומרים במקום סגור ומאוורר הרחק מהישג ידם של ילדים.

שימו לב: מדריך זה לא בא להחליף או לשנות הוראות יצרן המופיעות על החומרים או בריכת השחייה, אלא לתת ידע והעשרה לגבי החומרים וטיפול בבריכות שחיה. אנחנו ממליצים כי טיפול בבריכה יעשה על ידי אנשי מקצוע המוכשרים לבצע שימוש בחומרים אלו.